En blogg om inredning och skapande i olika uttryck. Att ge gamla och nya saker en ny plats eller en ny touch.

2014-08-31

Langos och Dajm cheescake

Förlåt för mitt inaktiva bloggande men jag lovar härmed att det ska bli bättring på den fronten.......

Idag firar vi Almas födelsedag. 12 år fyller denna "lilla" tös. Hon har redan vuxit ikapp mig men det är visserligen inte så svårt till mina 161 cm men hon kommer ändå alltid förbli min lilla tös.....
Frukost på sängen hör ju till tradition här hemma, ingen nyttig sådan men smarrig. 
Frigående Kinder ägg till frukost är väl inte illa?



På önskelistan stod langos, så det åt vi till middag. 


Ingredienser:

  • Langosdeg - deg till langos:
  • 50 g jäst
  • 6 dl vatten
  • 2 stor kokt potatis
  • 2 tsk salt
  • ca 14 dl vetemjöl special
  • 1 dl mjöl samt till utbakning
  • 1 liter majsolja till fritering
  • Förslag på langosfyllning med räkor: 2 dl gräddfil eller crème fraiche
  • 2 klyftor vitlök
  • salt
  • 1 hackad rödlök
  • 1 burk räkor i lag

Tillagning:

  1. Lös upp jästen i ljummet vatten och blanda med en mosad potatis, salt och mjöl. Arbeta till en slät blank, ganska lös deg som får jäsa 35-40 min.
  2. Ta upp langosdegen på mjölat bakbord och arbeta in lite mer mjöl och dela degen i ca 12 bitar. Platta ut dem till ovaler. Låt dem jäsa ca 10 min på väl mjölat bakplåtspapper.
  3. Fritera dem i en fritös.
  4. Lägg upp dem på galler med hushållspapper under.
  5. Gör fyllningen: smaksätt gräddfil eller crème fraiche med pressade vitlöksklyftor och lite salt. Lägg det på brödet tillsammans med räkor och hackad schalottenlök.

Daim cheesecake med kola sås blev det till efterrätt. Vi har gjort den tidigare, underbart god, så Alma önskade den i repris.





Receptet kommer från Jennys matblogg och länken till receptet hittar du här http://jennysmatblogg.damernasvarld.se/2014/02/04/daimcheesecake-med-toffeesas/

Återkommer snart igen!
Kram Martina

2 kommentarer:

  1. Var hittar man receptet på langos?
    Ha en fortsatt bra söndag

    SvaraRadera
  2. Nu har jag lagt in receptet jag använt. Du får också ha en fortsatt trevlig söndag! ♥

    SvaraRadera