En blogg om inredning och skapande i olika uttryck. Att ge gamla och nya saker en ny plats eller en ny touch.

2013-04-16

Fika ute i solen!


Äntligen ..... 
som vi har längtat, att få sitta ute på trädäcket och fika!!



 


 Martinas Blåbär & Hallon paj


Pajdeg

200 gram smält smör
2 dl vetemjöl
3 dl havregryn
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker

200 grader ca 20 min


Ta önskad mängd bär i en pajform, sockra (ca 3/4 dl) och pudra lite potatismjöl (ca 1/2 msk) över bären.
Jag brukar riva lite citronskal över blåbären.
Smält smöret, låt det svalna lite och häll det sedan över de torra ingredienserna.
Rör samman till en deg som du klickar ut över bären.

Ca 20 min i ugnen eller till den får fin färg.

Servera med vanilj visp eller glass.




Idag svängde jag ihop en paj, blåbär har vi fortfarande kvar i frysen efter sommarens plockning.
 Alltid samma fenomen, att spara lite på blåbären, för det är ju trots allt lite lyx, sedan inser jag att vi måste börja använda dem så vi har plats i frysen för nya bär i sommar.
Varför inte sprida ut lyxen, en paj i veckan kanske????? 


Bildbevis på att jag själv har plockat blåbären (hade hjälp av mor och dotter också.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar